close
loader
FR | NL
  • Bekijk extra vermogen
Bekijk extra vermogen

Chiptuning op maat met TÜV certificering en motorgarantie

Chiptuning op maat


Bij ZIPtuning delen we allemaal dezelfde passie voor auto’s. We houden van autorijden, we houden van snelheid en we geloven sterk dat auto’s beter kunnen presteren. Dit enthousiasme willen we met jou delen. Onze missie is jouw auto van een perfecte afstelling voorzien.

 

Wat is chiptuning?

Chiptuning is het programmeren van een motor voor betere prestaties. Tegenwoordig heeft elke auto een computer die de motor aanstuurt. Deze computer wordt het motormanagement of de ECU (Electronic Control Unit) genoemd. De ECU is het brein van de motor en regelt de motor via diverse parameters, waaronder de gaspedaalstand, inspuiting, ontsteking en turbodruk. Door de software aan te passen kunnen we de motor specifieker afstellen. Daarnaast verwijderen wij, indien mogelijk, standaard de snelheidsbegrenzer van uw auto.


Opnieuw afstellen

Standaard heeft de autofabrikant zijn motoren op een bepaalde waarde afgesteld. Wij kunnen nieuwe instellingen bepalen aan de hand van technische gegevens van de motor (turbo, brandstofpomp, aandrijflijn). Bij ZIPtuning willen we eruit halen wat erin zit, maar dan wel op een veilige manier. Een betere drivability is minstens even belangrijk als het verhogen van vermogen en koppel.


Waarom tunen fabrikanten niet?

Fabrikanten ontwikkelen motoren voor meerdere modellen. Vanuit economisch standpunt wordt één motorblok dan ook met verschillende vermogens uitgebracht. Dit zorgt ervoor dat er marges ontstaan tussen de verschillende uitvoeringen die door ons te benutten zijn.


Tunen is een vak

Moderne motoren zijn tegenwoordig allemaal voorzien van een geavanceerd inspuitsysteem. Bij dieselmotoren zie we meer en meer common rail-inspuitsystemen en bij benzinemotoren wordt directe inspuiting de norm. Dat maakt dat voor tunen veel kennis en ervaring nodig is. Het ZIPtuning team zit al jaren in het vak en weet op een veilige manier de prestaties van uw auto te verbeteren.


Een optimale verhouding van het lucht/brandstofmengsel

Door meer brandstof in te spuiten en meer lucht aan te zuigen, kan uw motor meer vermogen leveren. Wel is het belangrijk dat de lucht/brandstofverhouding optimaal blijft. Hier besteden wij ruim de aandacht aan.

Een goed afgesteld brandstofmengsel verhoogt de levensduur en beperkt de uitstoot. Een arm mengsel gaat gepaard met een hogere motortemperatuur en het niet goed oppakken van de motor. Een te rijk afgestelde motor gaat dan weer meer verbruiken en meer vervuilen.

Nog een voordeel is dat ZIPtuning uw wagen zuiniger maakt. Doordat jij over meer koppel beschikt, kan je eerder naar een hogere versnelling schakelen en gaat er geen brandstof verloren.


De allerhoogste eisen van TÜV

ZIPtuning is TÜV ISO:9001 gecertificeerd en kan op verzoek alle tuningen met TÜV certificering leveren. De CO2- en verbruiksmeting blijft dan ook minimaal gelijk.

Tijdens de ontwikkelingsfase houden we de uitstoot scherp in de gaten. Door simulatie op onze testbank houden we de CO2-uitstoot en het brandstofverbruik zo gelijk mogelijk. Voor auto’s in een voordelig belastingtarief is dit belangrijk om aan de normen van de overheid te blijven voldoen.

 

Chiptuning methodes


Aangezien niet elk motormanagementsysteem programmeerbaar is, hebben we drie mogelijkheden ontwikkeld om elke motor optimaal af te stellen. Voor elke methode garanderen we dezelfde kwaliteit.


1. Programmeren van het originele motormanagement

Het originele motormanagement wordt uitgelezen via diagnose of direct op de ECU (debugging mode). Daarna wordt de software herschreven en weer teruggeplaatst. Het voordeel van deze methode is dat wij alle waarden kunnen aanpassen.
 

2. Programmeren met een vrij programmeerbare externe ECU

De externe ECU is een innovatief product dat we met trots presenteren. Bij deze methode wordt een extern ECU geplaatst naast het originele systeem. Dit toegevoegde ECU wordt in verbinding gebracht met de bestaande ECU en kan zo communiceren met de motor. Onder andere de inspuiting, de turboregeling en de gaspedaalrespons worden van het originele motormanagement overgenomen. De rest van de functies blijven intact. Bij de meeste motoren geeft deze vorm van tunen hetzelfde resultaat als een programmatie van het originele motormanagement.

Powerbox
De vrij programmeerbare externe ECU mag je niet verwarren met een powerbox.

Een powerbox past de inspuitregeling niet aan en manipuleert enkel de raildruksensor of luchtmassameter. Hierdoor is het brandstofmengsel nooit optimaal en wordt de inspuitdruk te hoog waardoor de levensduur afneemt en er meer schadelijke gassen vrijkomen. Powerboxen geven wel resultaat, maar hebben nooit een correcte lucht/brandstofverhouding. Vaak ontstaan hierdoor problemen. Powerboxen zijn dus inferieur aan de door ons toegepaste externe ECU.

Een externe ECU daarentegen is echter zo geavanceerd dat het in staat is een achteraf geplaatste turbokit aan te sturen! (oa. Land Rover Defender, Audi R8 V10 en Lamborghini Gallardo) Dit laat zien dat een externe ECU absoluut meer is dan een powerbox en volledig samen kan werken met de originele elektronica.
 

3. Programmering van een vrij programmeerbare ECU

Hierbij wordt het originele motormanagementsysteem vervangen door een vrij programmeerbare ECU. Zo kunnen wij de prestaties van jouw wagen aanpassen naar wens. Bij het plaatsen van een andere turbo of grotere injectoren heb je meer mogelijkheden met een vrij programmeerbare ECU. We gebruiken motormanagementsystemen van AEM, Vipec, Autronic, Hondata en Haltech. De Nissan 350Z, Hyundai Genesis en Mitshubitshi EVO IX zijn op deze manier te programmeren. Deze methode wordt voornamelijk gebruikt voor race- en rallydoeleinden, maar er zijn enkele auto’s waarbij dit de enige mogelijkheid is.

Tuning detectie
Bij sommige nieuwe modellen heeft de fabrikant een tuningdetectie aan het motormanagement toegevoegd. Wanneer een geherprogrammeerde wagen bijvoorbeeld bij onderhoud aan diagnoseapparatuur gekoppeld wordt, dan wordt de tuning opgemerkt en vervalt de garantie.

 

De ZIPtuning methode

Het ontwikkelen van een nieuwe tuning kan soms weken duren. Het afstellen van uw auto kan vervolgens in 1,5 tot 3 uur tijd. We leggen jou graag uit wat we doen om je met een tevreden gevoel de weg op te sturen.


Fase 1 Ontwikkeling:

Technisch onderzoek
Wanneer een nieuw model of motor uitkomt, gaan we eerst de motor en aandrijflijn onderzoeken. Het is voor ons belangrijk om de karakteristieken van de turbo en het inspuitsysteem te kennen. Daarna wordt een motor uitgelezen en wordt bekeken hoe we de beveiliging kunnen omzeilen. De originele software wordt volledig geanalyseerd. We selecteren de kernvelden die voor ons van toepassing zijn. Zo weten we hoe turbodruk, koppelbegrenzing, snelheidsbegrenzing en inspuitregeling worden bepaald. Bij sommige motoren is slechts een beperkt resultaat te realiseren. Dan is tunen het geld niet waard en hier zijn we altijd heel eerlijk in. We willen jou altijd een goed resultaat verzekeren.

Testen
Zodra wij een auto met nieuwe motor ter beschikking hebben, gaan we het voertuig in originele staat testen met diagnose apparatuur en een testbank. De gemeten waarden worden vergeleken met de fabriekswaarden.

Optimaliseren
Ons team gaat aan de slag en stelt de motor optimaal af. Met diagnose apparatuur worden aanpassingen gekalibreerd, waardoor we een optimale verhouding van lucht en brandstof kunnen garanderen (bij benzinemotoren spreken we ook wel van de Lambda waarde). Onze tuning is ontwikkeld voor dagelijks gebruik. De motor wordt dus niet maximaal belast. Dit gehele ontwikkelingsproces kan weken duren.

Research & Development
ZIPtuning doet meer dan alleen chiptuningen ontwikkelen. Samen met Injen ontwikkelen we intake systemen. Ook intercoolers en superchargers worden op maat gemaakt.
 

Fase 2 ‘Productie’fase:

Tuning op de testbank
De software wordt door onze ingenieurs ontwikkeld op een Superflow vierwiel testbank. Alle vier de wielen draaien voor een correcte meting. De koeling van de motor wordt real-time nagebootst. Diagnoseapparatuur kalibreert de waarden van het turbo- en inspuitsysteem. Terwijl de ingenieurs de software optimaliseren, worden op de testbank de turbodruk, in- en uitlaattemperatuur, inspuithoeveelheid en brandstofmengsel nauwlettend in de gaten gehouden.

Nadat je bij ZIPtuning een afspraak maakt, worden er al voorbereidingen getroffen zodat je niet onnodig hoeft te zitten wachten. Als uw wagen eenmaal in onze workshop staat, beginnen we met een diagnose. We controleren op foutcodes en bij oudere wagens wordt er gekeken naar de staat van de motor. Eventueel wordt er een testrit gemaakt waarin de werking van de motor wordt gecontroleerd. Daarna wordt de ECU uitgelezen. De software wordt op maat aangepast.

Optioneel wordt het vermogen op de testbank gecontroleerd. Tot slot wordt er een testrit gemaakt waarbij gekeken wordt of de lucht/brandstofverhouding goed is afgesteld. Dit hele proces duurt tussen de 1,5 en 3 uur. Uiteraard kan jij met specifieke wensen terecht bij onze ingenieurs en is het mogelijk het maximale uit een motor te halen (bijvoorbeeld voor racedoeleinden). Hiervoor gelden echter andere prijzen en garanties.

Passie voor tuning
Onze professionele aanpak en passie voor het vak zorgen ervoor dat we je een degelijke en duurzame tuning leveren. Om onze kwaliteit kracht bij te zetten, bieden we gratis garantie.

Na de tuning hoef jij je wagen niet in te rijden. Dat is een absurditeit die sommige tuners rondbazuinen om eventuele teleurstelling uit te stellen. Daar houden wij niet van. Niet minder dan 100% tevredenheid is ons doel. Uiteraard blijft het wel verstandig om de motor netjes warm te rijden en na een snelle rit te laten afkoelen. Daar verandert tuning niets aan.

Mocht je toch niet tevreden zijn over de chiptuning, dan kan je altijd contact opnemen met onze klantenservice. We maken dan een afspraak om de tuning verder op uw specifieke wensen aan te passen. Dus vraag vandaag nog een offerte aan en kijk wat uw auto beter kan presteren!

 

Pieter Paul Castelein