09 373 87 80
  • Bekijk extra vermogen
DYNOWAR: Audi RS3 Sportback vs BMW 1M

Acceleratie of wegligging?

Acceleratie of wegligging?

 

Vandaag testen wij twee auto’s die veelbesproken en zeer geliefd zijn onder vooral het jongere publiek. Wij zijn dan ook razend benieuwd naar de prestaties van deze twee kleine sluipmoordenaars. Vandaag testen wij de Audi RS3 Sportback en de BMW 1M.
 

Getest: De Audi RS3 Sportback

Wat ons als eerste opvalt aan de Audi is zijn ingetogen uiterlijk. De auto oogt sportief maar schreeuwt niet om aandacht. Kenners zullen direct weten dat dit de snelste A3 ooit gebouwd is, maar voor de gemiddelde Nederlander is het gewoon een rijk uitgeruste Audi A3. Hoewel het beoordelen van het uiterlijk van een auto zeer persoonlijk is, vinden wij het jammer dat Audi niet iets meer heeft gedaan om deze auto te onderscheiden van zijn tammere broertjes. Het is niet dat de auto niet mooi is, maar met bijvoorbeeld een dubbele uitlaatset van één van zijn grotere broers had hij er wel net wat exclusiever uitgezien. Toch zijn deze optische zaken ondergeschikt aan hetgeen waar het echt om draait bij deze auto, zijn prestaties. Slechts 4,6 seconden heeft de Audi nodig om van 0 naar 100 km/u toe te sprinten. De auto wordt aangedreven door een 2.5 TFSI 5-cilinder die 340 pk en 450 Nm koppel levert. De RS3 is uitgerust met vierwielaandrijving en een 7-traps DSG S-tronic automaat, deze combinatie zorgt ervoor dat u flink wordt gekatapulteerd wanneer u het gas intrapt. 

De RS3 deelt zijn motor met zijn radicalere broer, de TT-RS. Deze is sneller en sportiever, maar minder praktisch dan de RS3. U kunt er gemakkelijk vier man en twee volle boodschappentassen in kwijt. Het is dus een hooligan voor dagelijks gebruik. Een puntje van kritiek is het lichte onderstuur wat we ervaren wanneer we de auto echt hard de bocht in smijten. De neus van de auto is vrij zwaar en dit is te merken wanneer u instuurt. De auto reageert niet altijd even direct. Toch is dit een puntje van kritiek wat maar weinig mensen als serieus argument zullen opvatten omdat u de auto echt heel hard moet pushen om onderstuur te krijgen. 

De 5-cilinder staat garant voor een heerlijk geluid. Bij het opschakelen en terugschakelen voorziet de auto u van heerlijke plofjes en licht gorgelende geluiden. Hij klinkt iets gedempter dan de TT-RS, maar nog steeds valt er weinig te klagen over het geluid. 

 

Getest: BMW 1M

Waar het uiterlijk van de RS3 ons lichtelijk teleurstelde, worden we bij het zien van de 1M helemaal gelukkig. De op één na kleinste telg uit de M familie heeft een agressief uiterlijk, vier uitlaten en flink opgeklopte wielkasten. Wij rijden vandaag een wit exemplaar, maar u kunt hem ook in de veel geziene, maar heerlijke, Valencia Orange kleurstelling krijgen. De auto oogt compact en compleet. 

De auto wordt aangedreven door een 3.0 6-in-lijn motor waar een turbo opgeschroefd is. Schakelen doet u met een handbak met zes versnellingen. Onder de rechtervoet ligt een nette 340 pk en 450 Nm koppel, wat exact evenveel is als bij de RS3. De sprint van 0 naar 100 km/u wordt volgens de fabriek afgelegd in 4,9 seconden, daarbij is de BMW, evenals de Audi, begrensd op 250 km/u. De reden dat de RS3 sneller accelereert is te danken aan de vierwielaandrijving en automatische versnellingsbak. Nu draait het bij BMW’s M modellen niet om de sprinttijden, maar om het rijgedrag. De 1M ligt subliem op de weg. Omdat de wielen zover naar buiten staan, ligt de auto bijna als een vierkant op de weg. Dit zorgt voor een wegligging waar menig Porsche 911 jaloers op zou zijn. De 1M is een echte rijders auto en er zijn maar weinig auto’s op de markt die voor dit geld zoveel rijplezier bieden. Het geluid wat de zes-in-lijn produceert is typisch voor BMW. De auto klinkt zuiver en puur zonder te schreeuwen. 

 

Waarom chiptuning?

Waarom zou u twee auto’s die beiden absoluut niet tekort komen aan vermogen willen tunen?
Voor beiden auto’s geldt dat ze qua vermogen niet op hun limiet zitten. Bekende tuners hebben uit beiden blokken al meer dan 450 pk weten te peuteren. Deze pk’s worden echter gewonnen door middel van verregaande aanpassingen. De kosten die deze aanpassingen met zich meebrengen staan ook niet in verhouding tot de kosten van het laten chippen. Chiptuning zoals ZIPtuning dit uitvoert is een relatief goedkope manier om nog meer lol uit deze auto’s te halen.

 

De Audi RS3 na chiptuning

Na tuning beschikt de RS3 over 400 pk en 600 Nm koppel. Dit is een vermogensstijging van 60 pk en een verpletterende 150 Nm aan koppel. De nieuwe acceleratietijden zijn bij ons niet bekend maar met de monsterlijke hoeveelheid koppel die nu beschikbaar is zullen de 0 naar 100 km/u tijden waarschijnlijk richting de 4 seconden of lager gaan. Waar de auto zonder tuning al in staat was om uw maag aardig in elkaar te drukken, word u nu echt achterin uw stoel gedrukt. De auto blijft maar vooruit stuwen zonder enigszins te vertragen bij het schakelen.

 

De BMW 1M na chiptuning

De BMW beschikt na een kuurtje over 385 pk en 550 Nm. Dit is een stijging van 45 pk en 100 Nm koppel. Er wordt minder vermogen gewonnen dan bij tuning van de RS3, maar de 1M is geen auto waarbij het vermogen de grootste rol speelt. Een groot pluspunt is de snelle respons van het gaspedaal wat de auto vlotter maakt. Ook de kleine turbo lag die voorheen op te merken was is na chiptuning compleet verdwenen. Met het chippen van de 1M is het toch al niet grote gat met de E92 M3 weer een stukje kleiner geworden.

 

ZIP oordeel: Audi of BMW

Niet vaak vonden wij het zo moeilijk om een keuze te maken tussen twee auto’s. Misschien heeft dat te maken met het feit dat het ondanks de vergelijkbare prestaties toch twee hele verschillende auto’s zijn. Laten we één ding voorop stellen, beiden auto’s bieden ontzetten veel plezier voor relatief weinig geld. De RS3 is sneller, heeft een automatische versnellingsbak, meer vermogen na tuning en vierwielaandrijving. De BMW heeft een betere wegligging, achterwielaandrijving, een handbak en laat u harder werken, maar tegelijkertijd ook meer genieten. De Audi daarentegen is prima geschikt voor dagelijks gebruik waar de BMW te stug geveerd is. De BMW is de auto die u in het weekend meeneemt om een stuk mee te rijden, voor dagelijks gebruik moet u zeker de Audi kiezen.