09 373 87 80
  • Bekijk extra vermogen
Dynowars tussen BMW 520d, Mercedes E220 en Audi A6

Drie giganten binden ongekende strijd aan

‘Waar twee honden vechten om een been, gaat de derde ermee heen’. Het is een spreekwoord dat menigeen tegenwoordig niet eens meer kent, maar ik moest eraan denken toen er ineens drie wagens in onze ‘arena’ van de dynowars verschenen. BMW, Mercedes en Audi.

 

Drie giganten die ieder hun uitgesproken liefhebbers hebben. Maar wat als u probeert ze zo objectief mogelijk te vergelijken? Wie gaat er dan met de winst vandoor?

 

 

"Drie giganten die ieder hun uitgesproken liefhebbers hebben."

 


BMW 5-serie

De BMW F10 is de codenaam voor de zesde generatie van de 5-serie van autofabrikant BMW. De vervanger van de BMW E60 ging medio 2010 in productie, te beginnen met de sedanuitvoering. Op 23 november 2009 werd de BMW F10 sedan aan het publiek gepresenteerd. Eind 2010 ging ook de stationwagen ofwel Touring met codenaam F11 in productie. Een jaar later werd de M5 aan het programma toegevoegd, nu met een achtcilinder turbomotor met 560 pk.

 
 

BMW 520d 163 pk ChiptuningTuning BMW 520d

Vanuit de fabriek heeft de 520d 163 pk en een koppel van 380 Nm. Dat laatste is zo slecht nog niet, want het zorgt er wel voor dat in iets meer dan acht seconden, 8,1 om precies te zijn, vanuit stilstand naar honderd kilometer per uur gespurt kan worden. De topsnelheid bedraagt 227 km/u. Maar het kan beter. Na een stage 1 chiptuning realiseert ZIPtuning 222 pk en is het koppel van met 63 Nm toegenomen naar 443 Nm. De acceleratie bedraagt nu ook ongeveer 7.5 seconden en de topsnelheid is circa 240 km/u. De heer Ceuleers is extreem goed te spreken over wat we met zijn BMW hebben gedaan, getuige zijn reactie op onze site: ‘Het is gewoonweg 'de max!’ Het is nu de tweede maal dat ik mijn wagen laat prepareren bij ZIPtuning. Die mannen weten echt waar ze mee bezig zijn. Mijn wagen gaat nu heel vlot naar 240 kilometer per uur op de Duitse autobaan.’

 


Mercedes-Benz E-klasse

In 1993 werd voor het eerst de benaming E-Klasse gebruikt, hiervoor was de naam van dit model de Mercedes-Benz W124. De E-Klasse is tevens als Combi (stationwagen), Coupé en als Cabrio uitvoering verschenen.

 

Vaak wordt deze Mercedes gezien als 'de' Mercedes, omdat deze (hogere) middenklasser de meest verkochte Mercedes is. Qua positionering valt de auto tussen de kleinere C-Klasse en de grotere en luxueuzere S-Klasse. Ook zien veel mensen deze wagen als de 'Taxi-Mercedes', omdat de 'E-Klasse' al tientallen jaren door vrijwel alle taxibedrijven wordt gebruikt vanwege zijn royale binnenruimte en relatief lage kosten per kilometer. Deze Mercedes dieselmotoren staan bekend om hun lange levensduur. Naar verluidt zijn kilometerstanden van meer dan 1 miljoen kilometer zelfs geen uitzondering.

 


Mercedes-Benz E220 CDI 163 pk ChiptuningE-klasse schakelen

Manueel of automatisch schakelen, een zuinige of sportieve rijstijl, de wrijvingsarme en efficiënte versnellingsbakken in de E-Klasse zijn optimaal afgesteld. Daarnaast onderscheiden ze zich door hun intuïtieve en ergonomische bediening, om zo in elke situatie het hoogste schakelcomfort te bieden.


De precies en licht schakelende manuele 6-versnellingsbak zorgt voor snelle schakelmanoeuvres en een hoog schakelcomfort. Door de van de carrosserie losgekoppelde plaatsing worden geen trillingen en geluiden op de versnellingsbak overgedragen, zo merkten we tijdens onze testrit. Heerlijk! Bovendien ondersteunt een weergave van de ingeschakelde versnelling op het combi-instrument de bestuurder om bijzonder spaarzaam om te gaan met de energiebronnen.

 


Chiptuning Mercedes-Benz E220

Standaard heeft de Mercedes-Benz E 163 pk en een koppel van 400 Nm. Dit zorgt voor een acceleratie van 8,8 seconden. De topsnelheid bedraagt 218 km/u. Maar het kan beter. Na een stage 1 software optimalisatie realiseert ZIPtuning 223 pk en is het koppel met 103 Nm toegenomen naar 503 Nm. De acceleratie bedraagt nu ongeveer 7.6 seconden en de topsnelheid is circa 235 km/u.  

 


Audi A6 2.0 TDI

Zeker, het is een basismodel om uw vingers bij af te likken. De nieuwe A6 2.0 TDI beschikt als instapmodel al over lekker veel vermogen. Audi heeft de nieuwe A6 circa honderd kilogram lichter gemaakt dan zijn voorgangers. Leeg bungelt hij net onder de 1.6 ton. Zeker, daarmee is deze wagen niet vederlicht, maar neem van ons aan: het biedt een aanmerkelijk verschil in de rijbeleving. De nieuwe A6 stuurt hierdoor aanmerkelijk lekkerder. Sterker nog, hij weet het rijplezier van een BMW 5 nu wel heel dicht te benaderen! Ook hebben designers er alles aan gedaan de wagen zowel van binnen als van buiten een geheel eigen - en bijzonder mooie - smoel te geven. Chapeau!

 

Voor een bijzonder scherpe prijs duikt Audi onder de tarieven van de concurrentie en biedt met de A6 een wagen die totaal niet aanvoelt als een instapmodel. Bovendien rijdt hij uitermate zuinig en evenaart hij het rijplezier van de BMW. Deze tweeliter diesel mag er dus zeker zijn. 

 


Audi A6 2.0 TDI ChiptuningAudi A6 Chiptuning

De Audi A6 2.0 TDI 163 pk heeft standaard een koppel van 380 Nm. De motor is begrensd, want dezelfde motor zit ook in de geüpgrade A6 met standaard meer pk. Daar betaalt u dan wel extra voor. Echter, de paardenkrachten zitten al in de aanwezige motor. Ze komen er alleen niet uit maar zoals u weet kunnen wij van ZIPtuning daar wel voor zorgen! Na een stage 1 chiptuning beschikt de A6 over 217 pk en is het koppel met 64 Nm toegenomen naar 444 Nm. De acceleratie was 8,7 seconden en is na tuning circa 7.9 seconden. De topsnelheid was 228 km/u en bedraagt nu ongeveer 242 km/u.

 

De heer Rogghé is op onze site heel duidelijk: ‘Na de tuning heeft u het idee dat u met een nieuwe wagen rijdt. Ik ben zeer tevreden.’ Ook Danny Wegge is een en al lof: ‘Mijn A6 rijdt vinniger (door hogere koppel ) en zuiniger. Goede service bij ZIPtuning. Het is een aanrader. Ik ben zeer tevreden!’

 


En de winnaar is…

Zijn we heel laf als we zeggen dat er wat ons betreft geen winnaar is? Hier was namelijk duidelijk géén sprake van ‘waar twee honden vechten om een been, gaat de derde ermee heen’. De drie wagens zijn zo aan elkaar gewaagd dat de keuze voor de een of de ander vooral op niet-rationele gronden wordt gemaakt. Een kwestie van smaak, dus. Want qua prestaties en rijgenot doen deze drie giganten beslist niet voor elkaar onder.