09 - 253 63 55
  • Bekijk extra vermogen
Sjaak Kamperland is blij met service van ZIPtuning

Natuurlijk kunt u goedkopere adresjes vinden, maar geen van allen is zo goed als ZIPtuning

Mensen zijn rare wezens, vindt Sjaak Kamperland (*). ‘Ze betalen tienduizenden euro’s voor hun droomwagen, maar als ze deze willen laten chiptunen, dan vinden ze honderd euro prijsverschil ineens veel geld.’ Kamperland is al jarenlang vaste klant bij ZIPtuning. Eerder nog toen het bedrijf in Utrecht zat, nu bij de vestiging in Houten. ‘Natuurlijk zie ik ze ook wel, de tuners die soms voor wel tweehonderd euro minder dan ZIPtuning uw wagen willen tunen. Maar ik begin er niet aan.’ Sterker nog: hij raadt zijn vrienden aan om ook naar ‘zijn’ tuner te gaan en prijsvechters te negeren.

 

‘Alle waar naar zijn geld. Bij de ‘cowboys’ weet u dat en bij ZIPtuning ook,’ zo stelt Sjaak. Want bij de laatste doen ze niet moeilijk als het op service aankomt, weet hij. ‘En ze geven garantie op hun chiptuning. Daar hoeft u bij de goedkopere broeders echt niet mee aan te komen.’

 


Auto’s met pit

Sjaak is een man die niet graag voor verrassingen komt te staan. Hij is georganiseerd, ondernemend en berekenend. En binnenkort staat hij voor een nieuwe uitdaging. Bij zijn huidige broodheer staat hij als boventallig te boek en dus maakt hij binnenkort gebruik van een vrijwillige vertrekregeling. Dan bent u 45 jaar en staat u ‘ineens’ op straat. Maar hij heeft zijn plan al getrokken. Hij gaat niet zoeken naar een nieuwe werkgever, maar wil als zelfstandig ondernemer door het leven. Met 2016 als jaar om te ‘freewheelen’ en om te kijken wat de toekomst hem brengt. In ieder geval zal hij rondrijden in een vier jaar oude BMW 5. Gekocht in en geïmporteerd vanuit Duitsland. Scheelde een flinke slok op een borrel. En hij houdt van auto’s met net iets meer pit. Vandaar dat hij bij ZIPtuning langskwam.

 


Getunde leasewagens

‘Auto’s in het hogere segment zijn in Duitsland behoorlijk goedkoper dan in Nederland,’ vertelt de rasechte ondernemer. ‘Ik heb alles teruggebracht naar maandlasten en kwam al met al, door voor de BMW 5 te kiezen, op honderd euro meer maandlasten dan wanneer ik voor een kleinere, nieuwe auto zou hebben gekozen.’ Maar met de BMW weet hij dat hij aan comfort flink heeft gewonnen. ‘Bovendien is deze wagen, nadat ik er een jaar in heb gereden, in Nederland nog steeds meer waard dan wat ik er al met al nu voor heb betaald.’

 

Vanwege het chiptunen van zijn Audi leasebak kwam hij ruim tien jaar geleden met ZIPtuning in aanraking. ‘Ik weet nog dat de wagen destijds, na tuning, niet helemaal naar verwachting liep. Ik gaf dat aan, verwachtte veel mitsen en maren, maar die kwamen niet. Ik werd zonder discussie gevraagd om langs te komen, zodat ze het probleem konden verhelpen.’ Service met een hele grote hoofdletter S, en daar houdt Sjaak wel van. ‘Ze zijn zeer laagdrempelig. Dat mag ik wel!’

 

"Service met een hele grote hoofdletter S"

 


BMW 520D ChiptuningBegrensde wagen zonder pit

Overigens heeft hij nu een ex-leasewagen. ‘Deze BMW zat eerder in een corporate leasecontract en heeft normaliter 184 pk, maar hij was door de leasemaatschappij begrensd om zo een aantrekkelijk alternatief voor de zakelijke rijder te bieden.’ Sjaak zag de wagen echter graag weer in zijn oude motorische glorie hersteld worden. Of, nog beter: extra getuned, zodat er nog meer uit de motor gehaald kon worden. ‘Ik wilde sowieso geen gedowngrade wagen rijden, maar ook dit scheelde aanmerkelijk in de aanschafprijs. Waar de wagen nu, door de tuning, stukken soepeler rijdt. En pittiger, denk ik. Want misschien is dat laatste wel pure emotie, zit dat tussen mijn oren, omdat ik eigenlijk niet weet hoe de wagen voor de tuning reed,’ zegt hij lacherig. ‘In ieder geval is de motor rustiger en stiller.’

 

Hij kan zijn BMW 5 niet echt vergelijken met de prestaties van voor de tuning, omdat hij de wagen vrijwel direct na de aanschaf al bij ZIPtuning langs bracht. ‘Maar wat ik wel merk is dat het inhalen stukken soepeler gaat.’ De wagen heeft nu 222 pk, tegen slechts 163 pk eerst. De topsnelheid ligt volgens hem nu rond de 220 kilometer per uur, maar zegt hij ‘het verbeteren van de topsnelheid was voor mij geen reden om de wagen te laten tunen. ‘Heus, ik zal niet zeggen dat ik nooit eens lekker door wil gassen door Duitsland op weg naar de wintersport bestemming, maar de top is voor mij veel minder belangrijk dan de acceleratie van de wagen.’

 


ZIPtuning is aanrader

Vrienden, maar ook ieder ander die het wil horen, raadt hij een professionele tuning via ZIPtuning aan. ‘Uw auto rijdt daarna veel soepeler en ik heb echt niet het idee dat het slecht voor de motor is. Die jongens van ZIPtuning weten heel goed wat ze doen.'

 

Hij kiest doelbewust voor een gerenommeerd bedrijf dat ‘soms best wel iets meer vraagt’. ‘Maar daar is de service en garantie ook naar,' vindt hij. ‘Een goedkope prijsvechter zit echt niet te wachten op het bieden van een stukje extra service en ziet u liever nooit meer terug. ZIPtuning biedt daarentegen volop waar voor uw geld. Bovendien wil ik niet op deskundigheid bezuinigen, zeker niet als u bedenkt dat ik wel een wagen van meer dan twintig mille rijd. Wat is dan honderd euro meer, verspreid over jaren aan fantastisch rijplezier?!’

 

(*) Om privacyredenen is de naam van de geïnterviewde in dit artikel op verzoek veranderd.